Monday, August 17, 2009

SerViCe ToYoTa AE101 (SEG)


Arini ada keta masuk..keta member aku..dia ckp apsal time nak start mcm battery weak..ko check battery semua ok jer..tambah grounding point pon sama,.bila crank bunyi 'trek....trek....'..so check punya check aku ingat die nyer carbon brush kot dah abis..tekaan aku betoll..aku bukak n tukar carbon brush,baru RM20,yg member aku dok gelut nak tukar yg baru..ahahah..

lepas siap semua starter,dia ada complain apsal ada licking minyak kat lubang plug,sekali die nyer oil seal dah keras..tah tak penah tukar ke hape...tu la pasal lick,dah pecah...



nih time tukar plug seal


sempat lagi ambik gambaq..ahahah


nih engine bengong nih...


menatang nih tajuk die starter,kalau takde bende nih..tak hidup la keta jawabnya...


dah bukak semuanya...

2 comments:

Anonymous said...

cikmie : ss nk tnye ni..nape bile ss bwk kete jln jauh skit mcm kt hightway utara selatan bile agak2 dlm 1jam lbh skit bwk..aircond kete slow x sejuk kuar angin saje pastu temperature naik tinggi drpd setengah tapi blum smpai kt merah lg agak2 lg satu takuk ke merah.. ss dh check kt kedai aircond dorang ckp mukan psl aircond problem..tapi psl tena cuci rediator sbb kotor..sbb tu air x sejuk.. emm betul ke? ss x fhm r..n kos cuci ss tnye dlm 200++.. cmne??

CiKMie said...

ok..camnih..ekon tak sejuk,pastu akt dlm ventilator tuh kuat mcm asap.maknanya ss nyer cooling coil tuh dah beku,,nih terjadi sebab kemungkinan dlm cooling coil terlalu kotor,so kena service...

untuk soklan ke 3 apsal bila jalan lama temperature naik..boleh jadi termostart jamn..cikmie rasa pon maybe radiator tersumbat,so kena cuci n pastikan ss kena nasukkan coolant.sebab coolant mencegah karat dlm system cooling.kos kat tmpat aku dlm 40-50 henget jer,,wakkaka kalau member wa ambik mahal ckit

my advertisment